Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął największy w tym roku przetarg autobusowy. W postępowaniu na dostawę 120 przegubowych autobusów z silnikami diesla wybrano ofertę firmy Solaris. Producent z Bolechowa był jedynym uczestnikiem przetargu, a jego oferta znacznie przekroczyła zakładany budżet. 
Nowe autobusy przegubowe to jeden z największych zakupów taborowych warszawskiego ZTM w ostatnich latach. Choć stolica konsekwentnie rozwija flotę zeroemisyjną, równolegle modernizuje również zaplecze pojazdów spalinowych – tak, by zapewnić stabilną obsługę linii o dużym natężeniu ruchu. Przegubowe diesle wciąż stanowią podstawę codziennej pracy komunikacji miejskiej, a ich wymiana pozwoli nie tylko obniżyć średni wiek taboru, ale też poprawić komfort i niezawodność przewozów.
Najkorzystniejsza oferta mimo przekroczenia budżetuZTM prowadził 
postępowanie na zakup 120 fabrycznie nowych, 18-metrowych autobusów spalinowych, podzielone na dwie równe części po 60 pojazdów. W obu częściach wpłynęła jedna oferta – od Solarisa – o wartości 171,2 mln zł brutto każda. To łącznie o około 12,5 mln zł więcej, niż przewidywał budżet zamawiającego, który wynosił 158,7 mln zł na część.
Mimo wyższej ceny, oferta Solarisa została uznana korzystną. W obu częściach postępowania producent zdobył 98 punktów na 100 możliwych, uzyskując maksymalną ocenę m.in. za cenę, parametry silnika, liczbę miejsc pasażerskich, podatność na naprawy powypadkowe, zużycie paliwa oraz rabaty na części zamienne. Solaris stracił punkty wyłącznie w kategorii „System inteligentnego wspomagania hamowania (SBS)”, gdzie otrzymał 0 punktów na 2 możliwe.
Jak wynika z dokumentu opublikowanego 31 października, żadna oferta nie została odrzucona, co oznacza, że ZTM może przystąpić do podpisania umowy z producentem.
120 pojazdów z opcją zwiększenia zamówieniaNowe przegubowe autobusy mają trafić do stolicy w ciągu 10 miesięcy od zawarcia umowy. Będą to pojazdy o długości od 17,5 do 18,2 metra, spełniające współczesne standardy dla miejskiego taboru spalinowego. Wymagania obejmowały m.in. wysoki moment obrotowy silnika, nowoczesne systemy wspomagania hamowania oraz rozwiązania ułatwiające serwisowanie po kolizjach.
ZTM zastrzegł również możliwość rozszerzenia kontraktu o kolejne 50 autobusów w trybie zamówienia z wolnej ręki. Nie przesądzono jeszcze, które spółki będą je eksploatować – pojazdy mogą trafić zarówno do Miejskich Zakładów Autobusowych, jak i do prywatnych operatorów obsługujących linie w imieniu miasta.
Decyzja o podpisaniu umowy oznacza, że Warszawa zasili flotę ponad setką nowoczesnych przegubowych autobusów, co pozwoli częściowo odmłodzić tabor spalinowy i zastąpić najstarsze pojazdy w codziennej eksploatacji.